Publicitat i decoració

Pregunteu-vos què us evoquen Coca-Cola, Nike i Harley Davidson. És probable que respongueu coses com felicitat, esforç i llibertat. Les agències de màrqueting i publicitat són les que creen aquesta mena d’associacions, a través de les imatges de marca i la publicitat, en el nostre subconscient. Molt sovint, doten de “personalitat humana” a les marques i les encaixen en un dels dotze arquetipus que tenim definits en l’inconscient col·lectiu. Coca-Cola podria ser l’arquetipus de l’innocent, Nike de l’heroi i Harley Davidson del rebel.

En aquest article pretenem utilitzar el mateix esquema dels dotze arquetipus per “humanitzar” a dotze estils de decoració diferents.

Podem separar els dotze arquetipus en quatre grups. El primer inclou els arquetipus que estan més orientats cap a la llibertat; l’innocent, l’explorador i el savi. El segon és el dels més orientats a la connexió amb els altres: l’amic, l’amant i el bufó. El tercer als que volen deixar una marca en el món: l’heroi, el mag i el rebel. I el quart als que busquen l’ordre: el cuidador, el governant i el creador.

L’innocent

Es caracteritza per la confiança en el món que l’envolta. Busca la felicitat amb una actitud despreocupada i, fins a cert punt, ingènua.

Li podria encaixar l’estil provençal, un estil que aportapau i tranquil·litat, i que convida a entrar a tothom. Té una vocació d’obertura, amb molta llum exterior i espais molt acollidors i assossegats. La paleta cromàtica és de tonalitats suaus, amb colors típics de la zona com el gris i el verd. Té un punt rústic i vintage, i li encaixen les antiguitats a la perfecció. També té un punt romàntic amb la natura com a inspiració.

L’explorador

Mostra un inconformisme constant que el porta a buscar noves experiències. No segueix les normes i se centra a gaudir de les emocions i aprofitar la vida al màxim.

Li podria encaixar l’estil eclèctic, el qual permet combinar elements de tots els estils. L’única regla és que l’aspecte general no ha d’encaixar en cap altre estil. Incorpora influències globals, elements antics i moderns i utilitza patrons i textures mixtes. És un estil molt útil i molt ben pensat; no es tracta d’ajuntar coses diferents sinó de combinar-les amb una intenció.

El savi

Valora el coneixement i les idees per sobre de tot. Necessita comprendre el món que l’envolta.

Li podria encaixar l’estil minimalista, en el qual cada element té la seva funció. La seva màxima és que menys és més. La seva elegància es basa a mostrar espais gairebé despullats, amb pocs mobles, senzills i amb pocs elements decoratius. Acostuma a apostar per tonalitats suaus amb colors neutres i amb una monocromia entre els elements de l’espai.

L’amic

Valora la pertinença al grup i a la comunitat. Té una enorme capacitat de socialització i creació de vincles veritables.

Li podria encaixar l’estil nòrdic, amb espais segurs, confortables i funcionals. Va ser pensat per a la supervivència en llocs extrems com el nord d’Europa. Així, els productes són útils i a la vegada duradors, sense gaires floritures que puguin afectar el seu ús. Les condicions climàtiques també el fan aprofitar la llum natural al màxim.

L’amant

Molt empàtic, busca l’equilibri i l’harmonia amb les persones amb les quals comparteix el seu espai, i no dubta a mostrar la seva estima pels altres.

Li podria encaixar l’estil vintage, el qual és elegant i romàntic, aconseguit combinant objectes de disseny antic amb accessoris avantguardistes i moderns. Es destaca allò que el fa únic, com una vella bicicleta, un gran mirall amb un marc massís o una gran ràdio antiga. Són objectes antics de debò (a diferència del que passa a l’estil retro), amb senyals autèntics del pas del temps.

El bufó

És despreocupat, busca divertir i divertir-se, passar una bona estona. És dels que pensa que només es viu una vegada i cal gaudir al màxim.

Li podria encaixar l’estil pop art, caracteritzat per l’explosió de colors i els contrastos alegres i per la barreja de materials elements. Està inspirat en la vida quotidiana i els béns de consum de mitjans de segle XX, així com els anuncis publicitaris, els còmics i el món del cinema. Predominen els mobles estrafolaris, com els de línies rectes i depurades, o els sofàs de seients modulars.

L’heroi

S’identifica amb els principis clàssics de valor i força. Busca superar-se a si mateix i millorar el món i lluitar pel bé comú.

Li podria encaixar l’estil art déco, que transporta el glamur dels anys vint al segle XXI. Va sorgir després de la Primera Guerra Mundial com una forma d’escapar-se de l’austeritat dels anys anteriors, i com un símbol del progrés. Es caracteritza per colors vius, formes geomètriques i detalls ben potents.

El mag

És una personalitat transformadora i que tendeix als enfocaments més filosòfics i reflexius. Aspira a comprendre el funcionament del món.

Li podria encaixar l’estil wabi-sabi, el qual es basa en la bellesa de la imperfecció i de la impermanència. Es fonamenta en la simplicitat, la humilitat, la naturalitat i la melangia. Venera l’autenticitat en contraposició a la fredor de l’ostentós i de les coses fabricades en sèrie. Els colors tenen molt de pes, recorrent als que recorden a la terra i als dels materials utilitzats sense transformar la seva essència.

El rebel

Vol canviar les coses que considera injustes o que no funcionen. Trenca amb els esquemes i acostuma a treure el costat més salvatge.

Li podria encaixar l’estil boho-chic, l’estil de les ànimes lliures, amb abundància de colors, tot i que mesurats, i abundància de textures. Els espais són molt personals, amb presència de tèxtils, motius ètnics i d’altres cultures i amb connexió amb la natura. A diferència de l’estil minimalista, aquí menys és menys i més és més. Els interiors estan ben plens, però confortables i feliços.

El cuidador

Cuida i protegeix als altres, sobretot als estimats. És empàtic i generós, i transmet tranquil·litat, seguretat i confiança.

Li podria encaixar l’estil rústic, un estil acollidor i sense pretensions, amb materials naturals i varietat de textures amb fusta com a protagonista i tèxtils com el lli i el cotó. Els colors són els naturals i neutres com el beix, els blancs, els marrons i els grisos. El material està pel davant del disseny, cosa que fa que moltes peces siguin molt simples.

El governant

Per a ell el poder no ho és tot, sinó que és l’únic. Responsabilitat, lideratge, poder, èxit i prestigi són algunes de les seves màximes.

Li podria encaixar l’estil clàssic modern, el qual aporta un aspecte elegant, luxós i sofisticat, però també de moderació i naturalitat. Sense allunyar-se de les tendències de decoració moderna, conserva el més important d’altres èpoques. Els colors acostumen a ser neutres, amb predomini de colors crema, incloent-hi verds grisos, groc clar i beix.

El creador

Materialitza les idees en fets i objectes tangibles que romanen en el temps. La seva màxima és que si ho pots imaginar, ho pots crear.

Li podria encaixar l’estil industrial, un estil flexible, inspirat en magatzems i fàbriques. Els seus són espais oberts i amplis, mantenint els detalls arquitectònics ja existents com puguin ser les canonades, les bigues o les columnes de ferro o formigó. Recupera mobles antics i sovint els hi dóna una nova funció.